AVENHORN/ALKMAAR - Op 2 februari 2021 ondertekenden Lindy Molenkamp (directeur Beheer & Uitvoering provincie Noord-Holland) en Henk Post (directeur bij BAM Infra) online de samenwerkingsovereenkomst voor 3D-betongeprinte fietsbruggen langs de N243.


De innovatieve techniek van 3D-betonprinten past bij een duurzame toekomst waarin steeds meer circulair en modulair gebouwd wordt.

De provincie Noord-Holland gaat de provinciale weg N243 tussen Alkmaar en Avenhorn veiliger maken en groot onderhoud uitvoeren. Langs de weg komen 4 nieuwe 3D-geprinte betonnen fietsbruggen. Gebiedsaannemer BAM Infra, die in verschillende regio’s in Noord-Holland het beheer en onderhoud uitvoert, bracht het 3D-betonprinten bij de provincie in als innovatie. De ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst is een volgende stap voor dit deel van het project.

“Creatieve en innovatieve oplossingen”
Lindy Molenkamp: “Het Noord-Hollandse polderlandschap biedt vergezichten. Om bij de horizon te komen, moeten we tientallen slootjes oversteken. Met de samenwerkingsovereenkomst slaan we een viervoudige brug naar een nieuw werkveld”. Henk Post sluit zich hierbij aan: “Dit contract is voor mij extra bijzonder. Als ik over 3D-betonprinten vertel, gaan de ogen van mijn kinderen glinsteren. We moeten duurzamer bouwen. En door dit soort samenwerkingen versnellen we dat. Dit kunnen we niet alleen. Samenwerken is hierbij essentieel. Als we over 10 jaar terugblikken dan zullen we zien dat dit soort creatieve en innovatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden het startpunt zijn geweest om duurzaam te bouwen.”

Minder materiaal, afval en arbeidskrachten
Door gebruik van de 3D-betonprinttechniek kunnen constructies met minder materiaal worden gebouwd. Minder materiaal is minder uitstoot van CO2. BAM Infra produceert tijdens het bouwproces minder afval, zoals de bekisting voor het beton. Ook zijn er minder werkzaamheden en stappen op de bouwplaats nodig. De bruggen ontwerpen zij via een parametrisch model. Ze kunnen dit model eenvoudig aanpassen, zodat er unieke ontwerpen ontstaan die direct weer te printen zijn.

Meest duurzame fietsbrug
De afgelopen periode is een Life Cycle Analysis (LCA)-berekening opgesteld waarbij een vergelijking is gemaakt tussen een traditionele betonnen fietsbrug (die ter plaatse wordt gestort) een fietsbrug met betonnen geprefabriceerde ‘prefab’ liggers en de 3D-beton geprinte fietsbrug. Uit de vergelijking bleek de 3D-betonprint fietsbrug de meest duurzame te zijn. Dit komt onder andere door het lage eigen gewicht van de brug (minder materiaal door de geprinte holle constructie) en de beperkte hoeveelheid wapeningsstaal.



Start 3D-printen
Momenteel wordt het bouwcontract opgesteld en worden vergunningen aangevraagd zoals de omgevingsvergunningen (bouw) en de watervergunning. Afhankelijk van de vergunningen is het streven om in juni en juli dit jaar 3 bruggen te bouwen. De 4e brug wordt gebouwd als de N243 wordt aangepakt. Hiervoor wordt de komende periode een aannemer geselecteerd (aanbesteding).

Meer informatie
Bekijk meer informatie over de fietsbruggen en het project op www.infoN243.nl.